Řešení existuje. Otázkou je, zda ho někdo bude chtít hledat.
Hospodaření největšího dopravce nákladu na českých kolejích je nelogicky, netransparentně a neefektivně nastaveno již několik let. Postupně se snižují dopravní výkony, velké zakázky přebírá konkurence a ty malé se dají jezdit jen ztrátově. Jak z říše snů je pak informace, že společnost si již mnoho let pronajímá za nemalé finanční prostředky vozy, když zcela stejné vozy vlastní. Lidé z ministerstva dopravy tomu, jak se firma ve všech ukazatelích postupně propadá, dosud jen přihlíželi. Připomeňme, že téměř všichni členové dozorčí a správní rady i výboru pro audit, jsou v těchto orgánech po celou dobu existence ČD Cargo.
Důvodem oddělení ČD Cargo od Českých drah byl zisk, který firma vytvářela. Díky němu měla být dotována ztrátová osobní doprava po železnici. Tento mechanismus nejen že dnes nefunguje, ale nákladová doprava navíc generuje další ztrátu. Částečně je na vině bezesporu krize. Hlavní příčiny současného tristního stavu jsou však špatná obchodní politika, nekvalitní management a neexistence žádné strategie. Nezbývá, než se ptát proč? Není v tom nějaký jiný záměr? Neexistuje náhodou plán lukrativní část ČD Cargo vyčlenit do samostatné akciovky, která by se následně zprivatizovala?
Řešení současné nelehké situace v ČD Cargo samozřejmě existuje. Primárně by měl stát věnovat železniční dopravě více pozornosti. Úkolem resortu dopravy je připravit alespoň střednědobý plán rozvoje národního dopravce a vytvořit podmínky, aby nákladní železniční doprava byla konkurenceschopná. To znamená snížit poplatek za dopravní cestu, který je jedním z rozhodujících nákladů na přepravu zboží po kolejích. Pro srovnání mýtné na dálnicích je daleko nižší a v případě přepravy zboží po nezpoplatněných silnicích obdobný poplatek dokonce neexistuje. Těmto krokům by měl předcházet audit všech dlouhodobých smluv, které ČD Cargo má. Ty nevýhodné je nutné s okamžitou platností ukončit a nepotřebný majetek společnosti, včetně nevyužívaných vagonů a lokomotiv, prodat. Otázkou zůstává, zda takové řešení bude někdo chtít hledat a především udělat.
Milan Chovanec
Kdo drží „černého Petra“
Jsme prý ve střední Evropě málo solidární a zasloužíme za to trest. Právě tato slova (pokolikáté už) opět zaznívají od některých evropských kolegů, tentokrát od rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila.
Milan Chovanec
Co se to vlastně v Evropě děje?
Evropa spolu s migrační krizí zažívá horké chvilky. To, co se však dnes v Evropě děje, není nic nepředvídatelného. Po pádu nebo destabilizaci některých režimů jsme svědky vleklých občanských válek v Libyi, Sýrii, Iráku atd.
Milan Chovanec
Požár lesa prý neuhasíme tím, že si do vlastního odneseme hořící strom
Zdánlivě nekončící příliv migrantů míří na starý kontinent na přeplněných pašeráckých lodích. Ty se navíc často potopí. Otázka uprchlíků se stala jedním z hlavních evropských témat.
Milan Chovanec
Odměňování úředníků není gordický uzel
Po mnoha letech odkládání a lavírování vstoupil v platnost služební zákon. Norma možná není zcela dokonalá, ale vznikla jako kompromis napříč politickým spektrem a přináší poprvé v našich novodobých dějinách do státního aparátu jednotný systém, důraz na odbornost a v neposlední řadě i kariérní řád. S ním je pupeční šňůrou spojeno odměňování úředníků.
Milan Chovanec
Pozitivní signály
Policie objasnila v loňském roce procentuálně nejvíce případů za posledních deset let. Rok 2014 je pak zlomový i v tom, že celkově trestných činů výrazně ubylo a podařilo se zajistit majetek za více než osm miliard korun. Ze statistických dat již nevyčteme, co vše je příčinou tohoto markantního zlepšení.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí
Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...
U nás cyklostezky, v Polsku dálnice. Využít dotace EU jsme vždy nezvládli, říká expert
Premium Od vstupu Česka do Evropské unie uplynulo 1. května 20 let. Jak tu dobu zhodnotit? Podle politologa...
Alijev má majetek i u vás, EU zavírá oči, říká novinářka o korupci v Ázerbájdžánu
Premium Leyla Mustafajeva je prozatímní šéfredaktorkou ázerbájdžánského protikorupčního serveru Abzas...
- Počet článků 97
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1379x