Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Regiony musí mluvit do rozšíření mýtného

Ministerstvo dopravy chystá plán na rozšíření mýtného systému. Zpoplatněny mají být všechny silnice první třídy. Počítalo se s tím již při výběru provozovatele mýtných bran, kdy to byla jedna z podmínek výběrového řízení. Stranou teď ponechejme, proč se to od roku 2007 podařilo jen přibližně na polovině plánovaných cest. I to, kde se stala chyba a kdo ji udělal. Vyšetřování v tomto duchu provádí Nejvyšší kontrolní úřad. Plán ministerstva získat další peníze na údržbu, mnohdy značně zanedbané dopravní infrastruktury, zdá se na první pohled dobrý. Již při druhém čtení však narazíme na mnohá „ale“. 

Na jedničkách se nebudou stavět elektronické mýtné brány a nepočítá se ani s možností satelitní technologie. Resort dopravy pro kamióny chystá viněty, tedy obdobu dálničních známek. Vzhledem k tomu, že si ji budou muset koupit všichni dopravci, je pochopitelné, že protestují. Zvyšuje jim to náklady. Daleko závažnější však je, že se tak eliminuje regulační efekt, který výkonové mýto nabízí. Dá se totiž předpokládat, že přibude těch, kteří se již dnes mýtným branám vyhýbají a používají silnice nižších tříd, které jsou bezplatné.

Je naprosto nepřijatelné, aby rozhodnutí rozšířit mýtný systém nebylo projednáváno s regionální politickou reprezentací. Reálně totiž hrozí, že se kamiony přesunou v ještě větší míře na „bezplatné“ silnice, které nejsou na takové zatížení stavěné a připravené. Obce a kraje, kterým tyto silnice patří, se přitom již dnes potýkají s naprostým nedostatkem finančních prostředků na nejnutnější opravy a údržbu. Odborné studie dokládají, že se těžká nákladní vozidla podílejí ze tří čtvrtin na celkovém opotřebení komunikací. Přelití, třeba jen stovek kamiónů na komunikace nižších tříd, by tak pro mnohé obce znamenalo katastrofu a neúměrné zatížení rozpočtu. Navíc je zřejmé, že provoz nákladních vozidel na úzkých a křivolakých okreskách významně ohrožuje bezpečnost všech účastníků silničního provozu.

Mýto sloužilo odnepaměti k úhradě nákladů na stavbu silnic. Poplatky na vybraných úsecích silnic vybírali již před 2700 lety v Babylonu. Peníze od cestujících obchodníků čile vybírali ve starověké Arábii a Indii. V Evropě germánské kmeny již před mnoha staletími zavedly mýtné za průjezd alpských průsmyků. Výnosný byznys, spojený s vybíráním silničních poplatků, se ve středověku rozšířil i v naší kotlině. Mýto se vybíralo na hlavních cestách z Prahy k hranicím a Moravu tehdy protínala zpoplatněná „severojižní magistrála“. Vybrané poplatky si nejprve nárokoval panovník. Postupně však stále více práv i povinností přecházelo na vlastníky cest, tedy šlechtu a města. Ti měli přikázáno cesty za vybrané peníze udržovat a potírat lapky a poberty. Okolí silnice mělo být navíc pro přehlednost „vymýceno, co by kamenem dohodil“.

Mýtný systém jako zdroj financí pro údržbu silnic vydržel až do postmoderní doby jedenadvacátého věku. Namísto moudrého panovníka poplatky u nás dnes vybírá stát, reprezentovaný řádně zvolenými politickými představiteli. Právě jim by neměl být lhostejný stav silnic, úzké a křivolaké okresky nevyjímaje. Ještě před tím, než na nich, díky rozšíření mýtného systému, řada kamiónů vytlačí koleje, je proto nutné jednání s jejich správci. Tedy se zástupci krajských a obecních samospráv. Že se tak dosud nestalo je alarmující. Vypadá to totiž, že představitelé státu nechávají regiony napospas osudu a problémy, které svým krokem způsobí obyvatelům, je nezajímají.

Autor: Milan Chovanec | úterý 10.7.2012 16:51 | karma článku: 13,99 | přečteno: 765x
  • Další články autora

Milan Chovanec

Kdo drží „černého Petra“

Jsme prý ve střední Evropě málo solidární a zasloužíme za to trest. Právě tato slova (pokolikáté už) opět zaznívají od některých evropských kolegů, tentokrát od rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila.

29.2.2016 v 13:27 | Karma: 36,93 | Přečteno: 2296x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Co se to vlastně v Evropě děje?

Evropa spolu s migrační krizí zažívá horké chvilky. To, co se však dnes v Evropě děje, není nic nepředvídatelného. Po pádu nebo destabilizaci některých režimů jsme svědky vleklých občanských válek v Libyi, Sýrii, Iráku atd.

29.7.2015 v 19:40 | Karma: 25,95 | Přečteno: 4207x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Požár lesa prý neuhasíme tím, že si do vlastního odneseme hořící strom

Zdánlivě nekončící příliv migrantů míří na starý kontinent na přeplněných pašeráckých lodích. Ty se navíc často potopí. Otázka uprchlíků se stala jedním z hlavních evropských témat.

18.6.2015 v 14:36 | Karma: 44,46 | Přečteno: 7504x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Odměňování úředníků není gordický uzel

Po mnoha letech odkládání a lavírování vstoupil v platnost služební zákon. Norma možná není zcela dokonalá, ale vznikla jako kompromis napříč politickým spektrem a přináší poprvé v našich novodobých dějinách do státního aparátu jednotný systém, důraz na odbornost a v neposlední řadě i kariérní řád. S ním je pupeční šňůrou spojeno odměňování úředníků.

14.4.2015 v 12:38 | Karma: 11,62 | Přečteno: 796x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Pozitivní signály

Policie objasnila v loňském roce procentuálně nejvíce případů za posledních deset let. Rok 2014 je pak zlomový i v tom, že celkově trestných činů výrazně ubylo a podařilo se zajistit majetek za více než osm miliard korun. Ze statistických dat již nevyčteme, co vše je příčinou tohoto markantního zlepšení.

20.2.2015 v 16:53 | Karma: 12,25 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy

28. dubna 2024  15:57

U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Při nehodě se...

Záchranáři měli ve vzduchu naráz tři vrtulníky, zasahovali i na hoře Říp

28. dubna 2024  15:56

V Ústeckém kraji zasahovaly v jednu chvíli tři záchranářské vrtulníky. Jeden letěl pro vážně...

V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku

28. dubna 2024  14:15,  aktualizováno  15:50

Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...

V Německu zemřeli dva pobodaní Ukrajinci. Policie podezírá 57letého Rusa

28. dubna 2024  15:28

V areálu nákupního centra v bavorském městě Murnau am Staffelsee byli v sobotu večer nalezeni dva...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 97
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1379x
Ministr vnitra České republiky, poslanec, před zvolením do Poslanecké sněmovny ČR hejtman Plzeňského kraje. Než se stal hejtmanem, pracoval jako první a ekonomický náměstek hejtmanky. Od roku 2002 do roku 2010 působil jako člen Rady města Plzně, kde byl od roku 2006 také předsedou kontrolního výboru. Je členem ČSSD od roku 1997, od ledna 2011 je jejím předsedou v Plzeňském kraji. Milan Chovanec je také na Twitteru.

Seznam rubrik