Regiony musí mluvit do rozšíření mýtného
Na jedničkách se nebudou stavět elektronické mýtné brány a nepočítá se ani s možností satelitní technologie. Resort dopravy pro kamióny chystá viněty, tedy obdobu dálničních známek. Vzhledem k tomu, že si ji budou muset koupit všichni dopravci, je pochopitelné, že protestují. Zvyšuje jim to náklady. Daleko závažnější však je, že se tak eliminuje regulační efekt, který výkonové mýto nabízí. Dá se totiž předpokládat, že přibude těch, kteří se již dnes mýtným branám vyhýbají a používají silnice nižších tříd, které jsou bezplatné.
Je naprosto nepřijatelné, aby rozhodnutí rozšířit mýtný systém nebylo projednáváno s regionální politickou reprezentací. Reálně totiž hrozí, že se kamiony přesunou v ještě větší míře na „bezplatné“ silnice, které nejsou na takové zatížení stavěné a připravené. Obce a kraje, kterým tyto silnice patří, se přitom již dnes potýkají s naprostým nedostatkem finančních prostředků na nejnutnější opravy a údržbu. Odborné studie dokládají, že se těžká nákladní vozidla podílejí ze tří čtvrtin na celkovém opotřebení komunikací. Přelití, třeba jen stovek kamiónů na komunikace nižších tříd, by tak pro mnohé obce znamenalo katastrofu a neúměrné zatížení rozpočtu. Navíc je zřejmé, že provoz nákladních vozidel na úzkých a křivolakých okreskách významně ohrožuje bezpečnost všech účastníků silničního provozu.
Mýto sloužilo odnepaměti k úhradě nákladů na stavbu silnic. Poplatky na vybraných úsecích silnic vybírali již před 2700 lety v Babylonu. Peníze od cestujících obchodníků čile vybírali ve starověké Arábii a Indii. V Evropě germánské kmeny již před mnoha staletími zavedly mýtné za průjezd alpských průsmyků. Výnosný byznys, spojený s vybíráním silničních poplatků, se ve středověku rozšířil i v naší kotlině. Mýto se vybíralo na hlavních cestách z Prahy k hranicím a Moravu tehdy protínala zpoplatněná „severojižní magistrála“. Vybrané poplatky si nejprve nárokoval panovník. Postupně však stále více práv i povinností přecházelo na vlastníky cest, tedy šlechtu a města. Ti měli přikázáno cesty za vybrané peníze udržovat a potírat lapky a poberty. Okolí silnice mělo být navíc pro přehlednost „vymýceno, co by kamenem dohodil“.
Mýtný systém jako zdroj financí pro údržbu silnic vydržel až do postmoderní doby jedenadvacátého věku. Namísto moudrého panovníka poplatky u nás dnes vybírá stát, reprezentovaný řádně zvolenými politickými představiteli. Právě jim by neměl být lhostejný stav silnic, úzké a křivolaké okresky nevyjímaje. Ještě před tím, než na nich, díky rozšíření mýtného systému, řada kamiónů vytlačí koleje, je proto nutné jednání s jejich správci. Tedy se zástupci krajských a obecních samospráv. Že se tak dosud nestalo je alarmující. Vypadá to totiž, že představitelé státu nechávají regiony napospas osudu a problémy, které svým krokem způsobí obyvatelům, je nezajímají.
Milan Chovanec
Kdo drží „černého Petra“
Jsme prý ve střední Evropě málo solidární a zasloužíme za to trest. Právě tato slova (pokolikáté už) opět zaznívají od některých evropských kolegů, tentokrát od rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila.
Milan Chovanec
Co se to vlastně v Evropě děje?
Evropa spolu s migrační krizí zažívá horké chvilky. To, co se však dnes v Evropě děje, není nic nepředvídatelného. Po pádu nebo destabilizaci některých režimů jsme svědky vleklých občanských válek v Libyi, Sýrii, Iráku atd.
Milan Chovanec
Požár lesa prý neuhasíme tím, že si do vlastního odneseme hořící strom
Zdánlivě nekončící příliv migrantů míří na starý kontinent na přeplněných pašeráckých lodích. Ty se navíc často potopí. Otázka uprchlíků se stala jedním z hlavních evropských témat.
Milan Chovanec
Odměňování úředníků není gordický uzel
Po mnoha letech odkládání a lavírování vstoupil v platnost služební zákon. Norma možná není zcela dokonalá, ale vznikla jako kompromis napříč politickým spektrem a přináší poprvé v našich novodobých dějinách do státního aparátu jednotný systém, důraz na odbornost a v neposlední řadě i kariérní řád. S ním je pupeční šňůrou spojeno odměňování úředníků.
Milan Chovanec
Pozitivní signály
Policie objasnila v loňském roce procentuálně nejvíce případů za posledních deset let. Rok 2014 je pak zlomový i v tom, že celkově trestných činů výrazně ubylo a podařilo se zajistit majetek za více než osm miliard korun. Ze statistických dat již nevyčteme, co vše je příčinou tohoto markantního zlepšení.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy
U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Při nehodě se...
Záchranáři měli ve vzduchu naráz tři vrtulníky, zasahovali i na hoře Říp
V Ústeckém kraji zasahovaly v jednu chvíli tři záchranářské vrtulníky. Jeden letěl pro vážně...
V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku
Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...
V Německu zemřeli dva pobodaní Ukrajinci. Policie podezírá 57letého Rusa
V areálu nákupního centra v bavorském městě Murnau am Staffelsee byli v sobotu večer nalezeni dva...
Instalatér do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč
- Počet článků 97
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1379x