Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Před pikolou, za pikolou... Aneb jak to chodí v rezortu dopravy

Obsazení manažerských postů v celém rezortu dopravy je dlouhodobě terčem kritiky. Personální politika se, již od dob pana Řebíčka, nese v duchu obsazování křesel podle stranického klíče a lobbistických zájmů. Odbornost jde naprosto stranou a nikoho nezajímá. Důležité bylo a je umístění svého pašalíka na vhodné - klíčové místo v rezortu. Stačí jen připomenout jména Moroz, Habarta, Bártek, Poruba. Nynější personální rošády tak lze mediální zkratkou popsat jako „debártizaci“ ministerstva dopravy. Krok bezesporu chvályhodný, jenže sám o sobě nestačí. Navíc zde existuje oprávněná obava, že uvolněná místa budou opět „předmětem politického handlu“ a obsadí je stejně nevěrohodní lidé.

V celém rezortu dopravy, který organizovaně řídila skupina rádoby manažerů, neexistuje žádná koncepce, žádný plán. Stavíme silnice odnikud nikam. Peníze z evropských zdrojů, které měly primárně sloužit na dobudování páteřní sítě, slouží jako náhrada zdrojů národních. Znamená to, že tyto prostředky nedočerpáme a hlavně, díky amatérismu a chybám, budeme finance Bruselu ještě vracet. Přičteme-li k tomu nedostatek peněz na veřejnou dopravu, je zřejmé, že doprava
se pod neprofesionálním vedením dostala na pověstnou křižovatku, která připomíná bludný kruh.

Na první pohled by se mohlo zdát, že ministru Pavlu Dobešovi je potřeba poblahopřát k tomu, že se vydal trnitou cestou očisty rezortu a popřát mnoho zdaru do další práce. Již při druhém pohledu však zjistíme, že to bohužel možné není. Veškeré kroky, které jsou na dopravě v poslední době udělány, počítaje v to i kroky pana Dobeše, totiž postrádají jakékoli známky systémového řízení a
řešení. Není totiž sporu o tom, že výše zmínění lidé, bez jakékoli erudice, nemají v čele klíčového ekonomického rezortu co dělat. Primární otázkou je, proč se tam vůbec dostali, jaké úkoly plnili a v neposlední řadě i to, zda je možné vyčíslit škody, které se za dobu jejich působení staly.

Naší pozornosti by neměla uniknout ani úloha samotného Pavla Dobeše. Sám přiznal, že byl na ministerstvu „jen jakýmsi bílým koněm“. O investicích, personáliích a pravděpodobně i o ekonomických vazbách a výsledcích výběrových řízení se rozhodovalo jinde. Uvnitř stranického sekretariátu VV. Svědčí o tom i, zřejmě ne jediná, návštěva dopravních manažerů na klíčové schůzi špiček strany. Pavel Dobeš jako člen nejužšího vedení musel o všech těchto praktikách vědět.
Za celou dobu v čele rezortu dopravy proti tomu nijak neprotestoval, jen přihlížel. Jeho odpovědnost, přinejmenším politická, je proto neoddiskutovatelná.

Rezortní ministr musí mít jasné plány výstavby a rekonstrukcí dálnic, silnic, železnice i vodních cest. Musí mít konkrétní představu o stabilním a transparentním financování dopravní infrastruktury. Vizí je nastartování systému, v němž se prostředky, které doprava vytvoří, vracejí zpět. Dopravě by výrazně prospělo zvýšení podílu z výnosu spotřební daně z minerálních olejů, reálný je podíl kolem 40 %. Další otázkou je i spravedlivé nastavení zpoplatnění silnic, kdy by každý platil jen tolik, kolik kilometrů ujede. Úspory je možné hledat v zamezení spekulací s výkupními cenami pozemků, které představují mnohdy i více než třetinu všech nákladů. Je zcela evidentní, že dosažení těchto cílů může prosadit jen silná a konzistentní osobnost. Osobnost odborně fundovaná, zralá a především nezatížená lobbistickými zájmy.

Autor: Milan Chovanec | středa 9.5.2012 10:19 | karma článku: 11,67 | přečteno: 870x
  • Další články autora

Milan Chovanec

Kdo drží „černého Petra“

Jsme prý ve střední Evropě málo solidární a zasloužíme za to trest. Právě tato slova (pokolikáté už) opět zaznívají od některých evropských kolegů, tentokrát od rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila.

29.2.2016 v 13:27 | Karma: 36,93 | Přečteno: 2296x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Co se to vlastně v Evropě děje?

Evropa spolu s migrační krizí zažívá horké chvilky. To, co se však dnes v Evropě děje, není nic nepředvídatelného. Po pádu nebo destabilizaci některých režimů jsme svědky vleklých občanských válek v Libyi, Sýrii, Iráku atd.

29.7.2015 v 19:40 | Karma: 25,95 | Přečteno: 4207x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Požár lesa prý neuhasíme tím, že si do vlastního odneseme hořící strom

Zdánlivě nekončící příliv migrantů míří na starý kontinent na přeplněných pašeráckých lodích. Ty se navíc často potopí. Otázka uprchlíků se stala jedním z hlavních evropských témat.

18.6.2015 v 14:36 | Karma: 44,46 | Přečteno: 7504x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Odměňování úředníků není gordický uzel

Po mnoha letech odkládání a lavírování vstoupil v platnost služební zákon. Norma možná není zcela dokonalá, ale vznikla jako kompromis napříč politickým spektrem a přináší poprvé v našich novodobých dějinách do státního aparátu jednotný systém, důraz na odbornost a v neposlední řadě i kariérní řád. S ním je pupeční šňůrou spojeno odměňování úředníků.

14.4.2015 v 12:38 | Karma: 11,62 | Přečteno: 796x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Pozitivní signály

Policie objasnila v loňském roce procentuálně nejvíce případů za posledních deset let. Rok 2014 je pak zlomový i v tom, že celkově trestných činů výrazně ubylo a podařilo se zajistit majetek za více než osm miliard korun. Ze statistických dat již nevyčteme, co vše je příčinou tohoto markantního zlepšení.

20.2.2015 v 16:53 | Karma: 12,25 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Porodnost Arabů razantně klesá, přelidnění však Blízký východ straší dál

19. května 2024  14:41

Porodnost v arabských zemích za posledních několik let zaznamenala přes sílící přítomnost...

V Maďarsku po nehodě na Dunaji havaroval motorový člun, dva lidé zemřeli

19. května 2024  14:38

Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...

Novotný by měl z ODS odejít sám, míní Stanjura. Děkuji za názor, řekl starosta

19. května 2024  14:07,  aktualizováno  14:25

Místopředseda ODS Zbyněk Stanjura by uvítal, kdyby se starosta pražských Řeporyjí Pavel Novotný...

Volby by vyhrálo hnutí ANO s 32 procenty, s SPD by mělo vládní většinu

19. května 2024  13:42

Sněmovní volby by nyní vyhrálo opoziční hnutí ANO s 32 procenty hlasů. Na druhém místě by byla s...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

  • Počet článků 97
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1379x
Ministr vnitra České republiky, poslanec, před zvolením do Poslanecké sněmovny ČR hejtman Plzeňského kraje. Než se stal hejtmanem, pracoval jako první a ekonomický náměstek hejtmanky. Od roku 2002 do roku 2010 působil jako člen Rady města Plzně, kde byl od roku 2006 také předsedou kontrolního výboru. Je členem ČSSD od roku 1997, od ledna 2011 je jejím předsedou v Plzeňském kraji. Milan Chovanec je také na Twitteru.

Seznam rubrik