Před pikolou, za pikolou... Aneb jak to chodí v rezortu dopravy
V celém rezortu dopravy, který organizovaně řídila skupina rádoby manažerů, neexistuje žádná koncepce, žádný plán. Stavíme silnice odnikud nikam. Peníze z evropských zdrojů, které měly primárně sloužit na dobudování páteřní sítě, slouží jako náhrada zdrojů národních. Znamená to, že tyto prostředky nedočerpáme a hlavně, díky amatérismu a chybám, budeme finance Bruselu ještě vracet. Přičteme-li k tomu nedostatek peněz na veřejnou dopravu, je zřejmé, že doprava
se pod neprofesionálním vedením dostala na pověstnou křižovatku, která připomíná bludný kruh.
Na první pohled by se mohlo zdát, že ministru Pavlu Dobešovi je potřeba poblahopřát k tomu, že se vydal trnitou cestou očisty rezortu a popřát mnoho zdaru do další práce. Již při druhém pohledu však zjistíme, že to bohužel možné není. Veškeré kroky, které jsou na dopravě v poslední době udělány, počítaje v to i kroky pana Dobeše, totiž postrádají jakékoli známky systémového řízení a
řešení. Není totiž sporu o tom, že výše zmínění lidé, bez jakékoli erudice, nemají v čele klíčového ekonomického rezortu co dělat. Primární otázkou je, proč se tam vůbec dostali, jaké úkoly plnili a v neposlední řadě i to, zda je možné vyčíslit škody, které se za dobu jejich působení staly.
Naší pozornosti by neměla uniknout ani úloha samotného Pavla Dobeše. Sám přiznal, že byl na ministerstvu „jen jakýmsi bílým koněm“. O investicích, personáliích a pravděpodobně i o ekonomických vazbách a výsledcích výběrových řízení se rozhodovalo jinde. Uvnitř stranického sekretariátu VV. Svědčí o tom i, zřejmě ne jediná, návštěva dopravních manažerů na klíčové schůzi špiček strany. Pavel Dobeš jako člen nejužšího vedení musel o všech těchto praktikách vědět.
Za celou dobu v čele rezortu dopravy proti tomu nijak neprotestoval, jen přihlížel. Jeho odpovědnost, přinejmenším politická, je proto neoddiskutovatelná.
Rezortní ministr musí mít jasné plány výstavby a rekonstrukcí dálnic, silnic, železnice i vodních cest. Musí mít konkrétní představu o stabilním a transparentním financování dopravní infrastruktury. Vizí je nastartování systému, v němž se prostředky, které doprava vytvoří, vracejí zpět. Dopravě by výrazně prospělo zvýšení podílu z výnosu spotřební daně z minerálních olejů, reálný je podíl kolem 40 %. Další otázkou je i spravedlivé nastavení zpoplatnění silnic, kdy by každý platil jen tolik, kolik kilometrů ujede. Úspory je možné hledat v zamezení spekulací s výkupními cenami pozemků, které představují mnohdy i více než třetinu všech nákladů. Je zcela evidentní, že dosažení těchto cílů může prosadit jen silná a konzistentní osobnost. Osobnost odborně fundovaná, zralá a především nezatížená lobbistickými zájmy.
Milan Chovanec
Kdo drží „černého Petra“
Jsme prý ve střední Evropě málo solidární a zasloužíme za to trest. Právě tato slova (pokolikáté už) opět zaznívají od některých evropských kolegů, tentokrát od rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila.
Milan Chovanec
Co se to vlastně v Evropě děje?
Evropa spolu s migrační krizí zažívá horké chvilky. To, co se však dnes v Evropě děje, není nic nepředvídatelného. Po pádu nebo destabilizaci některých režimů jsme svědky vleklých občanských válek v Libyi, Sýrii, Iráku atd.
Milan Chovanec
Požár lesa prý neuhasíme tím, že si do vlastního odneseme hořící strom
Zdánlivě nekončící příliv migrantů míří na starý kontinent na přeplněných pašeráckých lodích. Ty se navíc často potopí. Otázka uprchlíků se stala jedním z hlavních evropských témat.
Milan Chovanec
Odměňování úředníků není gordický uzel
Po mnoha letech odkládání a lavírování vstoupil v platnost služební zákon. Norma možná není zcela dokonalá, ale vznikla jako kompromis napříč politickým spektrem a přináší poprvé v našich novodobých dějinách do státního aparátu jednotný systém, důraz na odbornost a v neposlední řadě i kariérní řád. S ním je pupeční šňůrou spojeno odměňování úředníků.
Milan Chovanec
Pozitivní signály
Policie objasnila v loňském roce procentuálně nejvíce případů za posledních deset let. Rok 2014 je pak zlomový i v tom, že celkově trestných činů výrazně ubylo a podařilo se zajistit majetek za více než osm miliard korun. Ze statistických dat již nevyčteme, co vše je příčinou tohoto markantního zlepšení.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Porodnost Arabů razantně klesá, přelidnění však Blízký východ straší dál
Porodnost v arabských zemích za posledních několik let zaznamenala přes sílící přítomnost...
V Maďarsku po nehodě na Dunaji havaroval motorový člun, dva lidé zemřeli
Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...
Novotný by měl z ODS odejít sám, míní Stanjura. Děkuji za názor, řekl starosta
Místopředseda ODS Zbyněk Stanjura by uvítal, kdyby se starosta pražských Řeporyjí Pavel Novotný...
Volby by vyhrálo hnutí ANO s 32 procenty, s SPD by mělo vládní většinu
Sněmovní volby by nyní vyhrálo opoziční hnutí ANO s 32 procenty hlasů. Na druhém místě by byla s...
Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA
Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...
- Počet článků 97
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1379x