Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zrušit SFDI? Šílené nápady do dopravy nepatří.

Státní fond dopravní infrastruktury je již dlouho trnem v oku ministra financí Miroslava Kalouska. Již podruhé během jednoho roku navrhuje jeho zrušení s odůvodněním, že to ušetří stovky miliónů korun. Na škrty je pan ministr expert, o tom nemůže být sporu, ovšem v tomto případě se chová jako pověstný Cimrmanův šachista. Ten se tahem na G12 ocitl zcela mimo šachovnici a zaznamenal tak první out v dějinách šachu.

Primárním úkolem SFDI, jak již z názvu vyplývá, je rozvoj, výstavba, údržba a modernizace silnic a dálnic, železničních a vodních cest. To, že se tak neděje, respektive děje v míře malé, je bezesporu jedno z největších selhání, kterého jsme dnes svědky. Personální rošády pod tlakem politiků a lobbistů, netransparentní hospodaření, krácení rozpočtu, neexistence koncepce, nedostatečné čerpání dotačních titulů... Chyb v řízení fondu a jeho hospodaření je celá řada. Nic to ovšem nemění na jeho poslání. Zrušením fondu tyto problémy nejen že nezmizí, ale naopak ještě více se znásobí. Postupně se začne naplňovat krizový scénář, kdy budou muset být pozastaveny prioritní dopravní projekty kofinancované z Evropské unie a dále pak i stavby financované z národních zdrojů.

Stav tuzemských silnic a dálnic netřeba příliš komentovat. Prakticky každý den se jako řidiči musíme vypořádat s řadou „kočičích hlav“, boulí a děr. Odborníci se shodují, že  pro dobudování základní dopravní sítě v ČR a dosažení alespoň  standardního technického stavu je potřeba přibližně 1,3 až 1,5 bilionu korun. Takovými prostředky pochopitelně náš stát nedisponuje. Pomoci měly evropské peníze. Situace je však více než dramatická. Již dnes hrozí, že se díky omezování investic do dopravních staveb nepodaří v rámci evropského operačního programu Doprava vyčerpat desítky miliard korun. Zrušení SFDI bude znamenat převedení této agendy jinam, což zapříčiní další časovou prodlevu, takže namísto šetření se dostaneme do ještě větší ztráty. A to se v dnešní turbulentní době projeví takřka okamžitě. Nejen tím, že nepostavíme a neopravíme silnice. Rozvoj dopravy totiž velmi úzce souvisí se zaměstnaností, je motorem ekonomiky regionů a tím i celého hospodaření státu. Chyba, kterou chce ministerstvo financí udělat, se tak velmi brzy projeví například ve sníženém výběru daní a plateb DPH od jednotlivých firem.

Každý by očekával razantní reakci ministra dopravy. Právě on by měl plamenně hájit zachování SFDI. Je pro to i dostatek pádných argumentů. Tato vláda má totiž dopravu mezi svými prioritami a z rozpočtu jí nechtěla vzít ani korunu. Opak je však pravdou a do výstavby a údržby silnic a železnic stát investuje čím dál méně finančních prostředků. Pavlu Dobešovi nelze upřít snahu o hledání řešení. Jeho návrhy však postrádají logiku, smysl a koncepci. Právě dnes, kdy by mohl odbornou i laickou veřejnost přesvědčit o vlastních vizích, mlčí. V době, kdy je v ohrožení celý, víc než deset let budovaný systém financování dopravních staveb, jen přihlíží chystanému totálnímu rozvratu a devastaci celého rezortu. Právě to je důkazem, že na řízení ministerstva dopravy nestačí. Přidáme-li nejasnou personální politiku a neschopnost řádně čerpat evropské prostředky, je zřetelné, že východiskem je buď jeho odvolání, nebo vlastní rezignace. Už jeden Dobeš ostatně kvůli nečerpání evropských peněz z této vlády odešel.

Nápad na zrušení SFDI je z kategorie šílených. Již od samého počátku bylo účelem tohoto fondu potlačovat výkyvy ve financování výstavby a údržby dopravní infrastruktury a napomáhat tak k zajištění zaměstnanosti především ve stavebních profesích. Namísto jeho rušení je potřebné nastavit jasná pravidla hospodaření fondu, obnovit kontrolní mechanismy a zasadit se o transparentnost vynakládaných finančních prostředků. Chápu snahu o šetření, ale toho nedosáhneme tím, že zrušíme klíčovou instituci pro financování dopravní infrastruktury. Cesta výhledů a deklaratorních harmonogramů nikam nevede, protože se tyto dokumenty mění v podání této vlády v bezcenný cár papíru. Řešením je poctivé nastavení systému. K jeho stabilitě by výrazně přispělo zvýšení podílu z výnosu spotřební daně z minerálních olejů. Tato daň přinese státní pokladně ročně přibližně 80 miliard korun a v drtivé míře ji vytváří právě uživatelé našich dopravních cest. Dnes putuje do SFDI 9,1 % z této daně. Myslím si, že je reálné hovořit o požadovaném podílu na této spotřební dani ve výši 40 procent. Nemuselo by se jednat o skokové zvýšení, ale o postupné navyšování částky o 10 – 15 % ročně. Hovořím tak o zavedení principu uživatel platí. Ten, kdo užívá infrastrukturu, musí zároveň přispívat na její obnovu. Zvýšení podílu SFDI na spotřební dani z minerálních olejů je tak logickým výstupem. Podpořit by ho měl proto každý racionálně uvažující politik.

Autor: Milan Chovanec | pátek 30.3.2012 10:51 | karma článku: 12,58 | přečteno: 836x
  • Další články autora

Milan Chovanec

Kdo drží „černého Petra“

Jsme prý ve střední Evropě málo solidární a zasloužíme za to trest. Právě tato slova (pokolikáté už) opět zaznívají od některých evropských kolegů, tentokrát od rakouského ministra obrany Hanse Petera Doskozila.

29.2.2016 v 13:27 | Karma: 36,93 | Přečteno: 2296x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Co se to vlastně v Evropě děje?

Evropa spolu s migrační krizí zažívá horké chvilky. To, co se však dnes v Evropě děje, není nic nepředvídatelného. Po pádu nebo destabilizaci některých režimů jsme svědky vleklých občanských válek v Libyi, Sýrii, Iráku atd.

29.7.2015 v 19:40 | Karma: 25,95 | Přečteno: 4207x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Požár lesa prý neuhasíme tím, že si do vlastního odneseme hořící strom

Zdánlivě nekončící příliv migrantů míří na starý kontinent na přeplněných pašeráckých lodích. Ty se navíc často potopí. Otázka uprchlíků se stala jedním z hlavních evropských témat.

18.6.2015 v 14:36 | Karma: 44,46 | Přečteno: 7504x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Odměňování úředníků není gordický uzel

Po mnoha letech odkládání a lavírování vstoupil v platnost služební zákon. Norma možná není zcela dokonalá, ale vznikla jako kompromis napříč politickým spektrem a přináší poprvé v našich novodobých dějinách do státního aparátu jednotný systém, důraz na odbornost a v neposlední řadě i kariérní řád. S ním je pupeční šňůrou spojeno odměňování úředníků.

14.4.2015 v 12:38 | Karma: 11,62 | Přečteno: 796x | Diskuse| Ostatní

Milan Chovanec

Pozitivní signály

Policie objasnila v loňském roce procentuálně nejvíce případů za posledních deset let. Rok 2014 je pak zlomový i v tom, že celkově trestných činů výrazně ubylo a podařilo se zajistit majetek za více než osm miliard korun. Ze statistických dat již nevyčteme, co vše je příčinou tohoto markantního zlepšení.

20.2.2015 v 16:53 | Karma: 12,25 | Přečteno: 479x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Havaroval vrtulník prezidenta Íránu Raísího, vracel se z otevření přehrady

19. května 2024,  aktualizováno  16:19

Aktualizujeme Íránská státní televize hlásí nehodu vrtulníku při přesunu prezidenta Ebráhíma Raísího. Stroj...

Zubaři se brání konkurenci ze zemí mimo EU. Šmucler se bojí o pacienty

19. května 2024  16:19

Sněm České stomatologické komory odmítl Sněmovnou přijatou novelu, která by měla usnadnit využití...

Přes AI zneužili její tvář k propagaci Ruska v Číně. Urážlivé, říká Ukrajinka

19. května 2024  16:15

„Bylo to děsivé.“ Tak shrnula 21letá ukrajinská studentka Olha Lojeková moment, kdy svůj obličej...

Změnila se koncepce péče o válečné veterány. Chybí ženský prvek, stěžují si

19. května 2024  15:49

Minulý rok představila ministryně obrany Jana Černochová se šéfem odboru pro válečné veterány a...

ING-FOREST s.r.o.
Taxátor

ING-FOREST s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 65 000 - 75 000 Kč

  • Počet článků 97
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1379x
Ministr vnitra České republiky, poslanec, před zvolením do Poslanecké sněmovny ČR hejtman Plzeňského kraje. Než se stal hejtmanem, pracoval jako první a ekonomický náměstek hejtmanky. Od roku 2002 do roku 2010 působil jako člen Rady města Plzně, kde byl od roku 2006 také předsedou kontrolního výboru. Je členem ČSSD od roku 1997, od ledna 2011 je jejím předsedou v Plzeňském kraji. Milan Chovanec je také na Twitteru.

Seznam rubrik