Čas jsou peníze

7. 05. 2013 16:22:42
Toto pravidlo platí teď v případě dopravy více než dvojnásobně. Kvůli trestuhodné liknavosti pravicové vládní koalice totiž hrozí, že zaplatíme Evropské unii nemalé finanční prostředky. Důvodem není nic jiného, než že neplníme to, co jsme slíbili a k čemu jsme se zavázali. Jinými slovy, chybí nám nezávislý regulátor železniční dopravy. Abychom porozuměli celé situaci, je potřeba malý historický exkurz.

Státy EU se na počátku 21. století shodly na nutnosti liberalizovat železniční trh. Aby nedocházelo jen k „vyzobávání hrozinek“ v podobě provozu privátních subjektů na nejlukrativnějších tratích, nebo na druhé straně k diskriminaci těchto firem, je potřeba stanovit jasné mantinely soutěže. Ty musí následně hlídat regulátor. Tento nově vzniklý regulační úřad by měl být arbitrem při řešení možných sporů mezi jednotlivými provozovateli a měl by hrát nezastupitelnou roli také při celkové organizaci železniční dopravy. Efektivita této služby, která je obvykle dotovaná z veřejných rozpočtů, je možná jen při stanovení a následném dohledu nad dodržováním průhledných a především rovných pravidel pro všechny, kteří chtějí železniční dopravu provozovat.

Nezávislý regulátor, přestože jsme liberalizaci železnice zahájili, u nás není. Evropská komise vyhodnotila již v roce 2010 naši liknavost při přípravě příslušné legislativy, jako nezájem věc řešit. Po několika urgencích, na které nikdo nereagoval, proto podala na Českou republiku žalobu. Paradoxně to během uplynulých tří let nikdo z příslušných vládních ministrů nevzal jako signál k nápravě a s nezávislým regulátorem dokonce nepočítá ani novela zákona o železniční dopravě, kterou připravuje Nečasův kabinet. Očekávat tak můžeme brzy verdikt v podobě pokuty, případně penále. Soudní stolec zřejmě ani nemůže rozhodnout jinak, protože protiprávní stav potvrdil ve svém stanovisku i generální advokát. Jeho závěry jsou obvykle pro Evropský soudní dvůr klíčové.

Sankcím je stále možné se vyhnout. Důležitá je přitom rychlost, ochota a vůle implementovat příslušnou legislativu, která bude odpovídat evropským standardům. Sociálně demokratičtí poslanci právě takové změny při projednávání novely zákona o železniční dopravě navrhnou. Česká republika si v tomto případě již nemůže dovolit žádnou další prodlevu, protože právě teď hrajeme nejen o čas, ale především o peníze. Hlasování o nezávislém regulátorovi v Parlamentu ČR tak bude i jakýmsi lakmusovým papírkem, který ukáže, zda je odpovědnost pravice vůči České republice míněna vážně, nebo zda se jedná jen o pouhé rétorické cvičení.

Autor: Milan Chovanec | úterý 7.5.2013 16:22 | karma článku: 7.44 | přečteno: 295x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Marketa Kadhi

Německy snadno a rychle - aneb o vděčnosti

Ačkoliv bydlím kousek od německých hranic, němčině jsem se celý život vyhýbala. Vzhledem k příhraničnímu styku jsem nějakým výrazům přeci jenom neunikla, ovšem zdaleka to nebylo dostačující.

24.8.2019 v 21:04 | Karma článku: 11.17 | Přečteno: 276 | Diskuse

David Vlk

Taková malá skoronevěra.

A já, starej chlap na prahu dospělosti, jsem si prostě nemohl pomoct a pohledem jsem tu "Náramnou kost" hltal, nebo nestydím se říct, skoro v tý frontě "Žral!"

24.8.2019 v 16:51 | Karma článku: 23.68 | Přečteno: 566 | Diskuse

Pavel Hewlit

Už máte svého psychiatra?

Je nový trend mít ho. Dokonce je tak populární, že psychiatři hlásí nedostatek lidí ve svých řadách a radí Vám najít si takového lékaře co nejdřív, poněvadž zítra už může být pozdě.

24.8.2019 v 12:46 | Karma článku: 18.02 | Přečteno: 451 | Diskuse

Helena Vlachová

Milujete-li sex

Milujete-li sex, milujete své tělo, umíte mu dělat dobře a ono vás pak poslouchá. Prožívat slast, jež se rovná poloviční smrti, je velkým kořením života.

24.8.2019 v 11:10 | Karma článku: 25.64 | Přečteno: 1102 | Diskuse

Beata Krusic

Zola a Dostojevskij v přímém přenosu

Až s podivem se mi občas jeví skutečnost, když téma, kterým se zaobírám v úrovni debaty, druhý den se mi zhmotní v podobě malého zážitku.

24.8.2019 v 0:16 | Karma článku: 10.57 | Přečteno: 292 | Diskuse
Počet článků 97 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1378

Ministr vnitra České republiky, poslanec, před zvolením do Poslanecké sněmovny ČR hejtman Plzeňského kraje. Než se stal hejtmanem, pracoval jako první a ekonomický náměstek hejtmanky. Od roku 2002 do roku 2010 působil jako člen Rady města Plzně, kde byl od roku 2006 také předsedou kontrolního výboru. Je členem ČSSD od roku 1997, od ledna 2011 je jejím předsedou v Plzeňském kraji. Milan Chovanec je také na Twitteru.

Najdete na iDNES.cz