Milan Chovanec
- Počet článků 97
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1379x
Seznam rubrik
Milan Chovanec
11 miliard ministra dopravy netrápí
O evropských penězích na dopravu si můžeme nechat jenom zdát. Brusel totiž zamítl zpětně proplácet pět již započatých staveb, včetně dálnice D8. A nelíbí se mu i další projekty. Důvodem jsou chyby v zadávacích dokumentacích a naprostá ignorace nastavených pravidel. Jasný a zřetelný vzkaz nechává překvapivě v klidu ministra Dobeše. Nekřičí, nevydává tisková prohlášení, nerozčiluje se. Uznal sice, že vládní úředníci chybovali, avšak trestat nikoho nebude. Proč taky, vždyť chybí pouze 11 miliard.
Milan Chovanec
Jízdní řád do pekla aneb privatizace Českých drah
Skoro už mne nebaví vládu kritizovat. Vcelku rád bych ji, a především ministerstvo dopravy, za něco pochválil. Bohužel to nejde. Ministerstvo dopravy s námi totiž hraje jen další nepovedenou šarádu. Hru na kočku a myš, přesněji řečeno na cestující, kteří se stávají pouhými zajatci a vazaly. A to je na pováženou. Ministr Dobeš na jedné straně říká, že nemá peníze na železnici, a tak bude škrtat a šetřit. Na straně druhé nedávno slavnostně otevíral nový, dvoukilometrový úsek rychlostní komunikace za „bratru 3 miliard korun“. Není jasné, zda je to cena dobrá nebo špatná, ani to, zda byla tato silnice potřebná. Ve srovnání s tím, že miliarda chybí na provoz vlaků, je pak tato skutečnost přinejmenším zarážející a podivná. Peníze, které železnici chybí, ministerstvu stačí na výstavbu pouhého kilometru dálnice.
Milan Chovanec
Prodej nebo podfuk
Regionální železniční tratě nezrušíme. Prodáme je. Nový plán ministerstva dopravy na první pohled vypadá jako rozumné a systémové řešení. Bohužel jím však není. Týká se totiž jen několika málo tratí, které byly vybrány již v předešlém období. Dlouhodobě na nich je minimální provoz, vedou zpravidla mimo obce a osídlená území a vhodné mohou být například pro sezónní turistické jízdy nebo, a to velmi omezeně, například pro svoz dřeva. Z toho také vyplývá, že okruh zájemců o jejich provozování bude malý nebo se dokonce bude limitně blížit nule.
Milan Chovanec
Vláda porušuje vlastní programové prohlášení
Vzkazy přes média, výhrůžky zdražením dálničních známek a odložením výstavby klíčových dopravních staveb. Tak dnes vypadá nedůstojný boj mezi ministerstvem dopravy a ministerstvem financí o zvýšení financí ze státního rozpočtu, s kterými bude příští rok resort dopravy hospodařit. Zásadní chyba je přitom v samotném přístupu vlády a v jejích prioritách. Na západ od nás se i v dnešní ekonomicky nestabilní době investují miliardy do výstavby dopravní infrastruktury, jelikož si státy jako Německo moc dobře uvědomují význam těchto investic pro znovunastartování ekonomiky. Současná česká vláda namísto toho pouze škrtá všude, kde se dá. Tedy abych byl přesnější, všude, kde to zaplatí občan.
Milan Chovanec
Konec šéfa českých silnic a dálnic aneb děkujeme, odejděte!
Jiří Švorc včera po roce rezignoval na funkci generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic a to po dohodě s ministrem dopravy Pavlem Dobešem. Zajímavá na celé věci je absence jakýchkoliv výtek vůči práci bývalého šéfa ŘSD ze strany ministra dopravy. Ten naopak osobně ocenil práci Jiřího Švorce a jeho pracovní nasazení a nabídl mu novou pozici zmocněnce pro modernizaci dálnice D1 a dostavbu rychlostní silnice R35, kterou Jiří Švorc přijal.
Milan Chovanec
Temné mraky nad Šumavou
Vláda se k Šumavě obrátila zády. Odmítnutí návrhu zákona o Národním parku Šumava, který připravilo Zastupitelstvo Plzeňského kraje, je smutnou zprávou především pro lidi, kteří tam žijí. Nová legislativní norma totiž zřetelně akcentovala právě roli obcí, které v parku leží a zároveň usnadňovala pohyb na jeho území stálým rezidentům. Navíc jednoznačně definovala nejcennější - bezzásahová území, která by se rozšířila na 1/5 celkové výměry parku. Namísto prosazování zájmu obecného se však koaliční kabinet rozhodl hájit zájmy partikulární a stranické. O Šumavě tak nebudou spolurozhodovat ti, kteří tam žijí. O Šumavě se bude neustále rozhodovat od úřednického stolu v Praze. Je to velká škoda, protože tak promarňujeme šanci, poprvé za dobu existence parku, definovat jeho status zákonem, který komplexně řeší nejen problematiku ochrany přírody, ale i výzkum a budoucí rozvoj tohoto dosud stále zeleného regionu.
Milan Chovanec
Zdražení známek české dálnice nespasí
Na konci července ministr dopravy Pavel Dobeš oznámil, že nedostatečné finance přidělené jeho rezortu bude kompenzovat zdražením dálničních známek. Předložil také tři varianty, mezi kterými se ministerstvo mělo rozhodovat – zdražení o 100, 200 nebo 300 korun. Již tehdy ale také uvedl odhadovanou částku, která se tím vybere, tedy 700 milionů korun. Ta odpovídala horní hranici zdražení, a tak se asi dalo očekávat to, co včera ministr dopravy oznámil – zdražovat se bude o 300 korun, tedy na neuvěřitelných 1500 korun na rok. Když tyto údaje srovnáme s 12 miliardami korun, které ministr dopravy požaduje na příští rok pro Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), vyplývají mi z toho dvě věci. Za prvé se jedná o krok, který vzhledem ke svému výnosu nic neřeší, za druhé to budou občané, kdo ze svých osekaných rodinných rozpočtů tento - pro SFDI nevýznamný přínos - zaplatí.
Milan Chovanec
Zdražení dálničních známek aneb další „prohra“ českých občanů
Nejprve vcelku sebevědomě vystupoval nový ministr dopravy proti návrhu státního rozpočtu na příští rok, ve kterém resort dopravy nedostane přibližně 10 miliard korun, s kterými původně počítal. Ani jeho silná prohlášení, že bude požadovat po ministru financí navýšení rozpočtu pro svůj resort, ale nakonec nevedla k žádnému výsledku. Svou neschopnost vyjednat finance pro resort dopravy tak ministr Pavel Dobeš bude prý nově kompenzovat zdražením dálničních známek a zvýšením mýtného.
Milan Chovanec
Slevy ve veřejné dopravě v ohrožení?
Na dnešním zasedání bude vláda projednávat návrhy ministerstva dopravy (MD) týkající se kompenzací slev dopravcům na spojích nezařazených do objednávky veřejné služby, tzv. komerčním dopravcům. Ministerstvu chybí již letos v rozpočtu cca 95 milionů korun, aby bylo schopno od září do konce roku zajistit slevy ve veřejné dopravě například pro studenty, seniory a držitele průkazů ZTP a ZTP/P.
Milan Chovanec
Ve věci dálnice D8 stát zaspal
Od neděle se z médií dozvídáme informace o možném přesunu evropských dotací, určených pro výstavbu dálnice D8, na opravy dálnice D1. V souvislosti s problémy při získávání stavebních povolení zbylé části D8 (cca 16km) se totiž zvyšuje riziko, že se stavba zpozdí a nestihne se tak v řádném termínu pro čerpání dotací z EU. Tedy do roku 2015. Dle ministerstva dopravy je nutné se o dalším průběhu financování stavby D8 rozhodnout do poloviny příštího roku.
Milan Chovanec
Hrozba uzavření obchvatu Třemošné je zažehnána, dohody platí
Jsem osobně velmi potěšen a cením si rozhodnutí Občanského sdružení Orlík, které se dnes rozhodlo stáhnout návrh na vydání předběžného opatření, jímž by byl uzavřen obchvat Třemošné. Občanské sdružení tak přistoupilo na návrh řešení, který jsem včera předložil na našem společném jednání s ŘSD a zástupci města Třemošná. Myslím, že nakonec zvítězil zdravý rozum a zodpovědnost všech zúčastněných stran v tomto nešťastném sporu, který ještě včera vypadal, že skončí velkými problémy pro tisíce občanů Plzeňského kraje.
Milan Chovanec
Obchvat Třemošné aneb u nás v Kocourkově
Kdyby to nebylo tak závažné téma, které ovlivňuje životy tisíců lidí, mohli bychom se nad tím snad i pousmát. U Třemošné u Plzně postavilo ŘSD, tedy stát, nový obchvat obce za téměř 1 miliardu korun. Tato stavba odvede dopravu ze středu obce a dopřeje jejím obyvatelům více klidu a bezpečnosti pro život. Jenže ouha, opak je zatím pravdou. Několik občanů, kteří mají své domy na kraji obce, se odvolalo proti uvedení obchvatu do provozu, přičemž argumentují zhoršením svých životních podmínek, zvýšením hluku a častými kolizemi lesní zvěře s projíždějícími auty.
Milan Chovanec
Šmerdova demise je politickou hrou, problémy dopravy se odsouvají
Demise ministra dopravy Radka Šmerdy je důsledkem politických, a nikoli věcných důvodů. Nad odborným hlediskem jednoznačně převážil zájem zachovat současnou vládní koalici a Nečasovu vládu.
Milan Chovanec
Rozšíření mýta je téma na věcnou diskusi
Otázka rozšíření mýta na silnice prvních, druhých a případně i třetích tříd je naprosto zásadní pro celý systém fungování silniční dopravy v České republice. Všichni víme, že již dnes se kamiony vyhýbají povinnosti platit mýto na dálnicích a ke svým cestám využívají silnice nižších tříd.
Milan Chovanec
Doprava potřebuje stabilitu, nikoli politikaření
Nikoli politika samotná, ale politikaření, zákulisní čachry a prapodivné mocenské boje o ministerské funkce jsou tím, co nejvíce škodí české společnosti. Dokladem toho je situace na ministerstvu dopravy.
Milan Chovanec
Desetimilionové odstupné pro bývalého náměstka Českých drah
Prohraný soudní spor Českých drah o desetimilionové odstupné bývalému náměstkovi pro personální záležitosti je v krátké době dalším důkazem neuvěřitelné nehospodárnosti tohoto státního podniku. Občané se ještě nevzpamatovali z šoku z neúměrně vysokého platu Petra Fejka a jeho více než dvoumilionového odstupného, a už jim České dráhy servírují další skandál.
Milan Chovanec
Pár vět k odchodu Petra Fejka z funkce ombudsmana ČD
Po zveřejněných informacích o naprosto neúměrné finanční odměně za vykonávání funkce ombudsmana Českých drah, považuji dnes ohlášený odchod Petra Fejka z této funkce jako jediné logické vyústění celé situace. Sám jsem ostatně v této věci již interpeloval ministra dopravy Radka Šmerdu, a to prostřednictvím poslance ČSSD Václava Votavy.
Milan Chovanec
Několik slov k pondělní stávce v dopravě
Dnes definitivně padlo rozhodnutí dopravních odborů, že se v pondělí uskuteční celostátní stávka v dopravě. Tato stávka je však výjimečná nejen svým rozsahem, ale zejména svými příčinami a účelem. V pondělí totiž nebude stávkovat jedna skupina občanů za svá práva, která by měla náležet jen jí. Dopravní odbory sice upozorňují například na to, že v důsledku zvyšování věku odchodu do důchodu by tramvaje, metro či autobusy řídili řidiči ještě v sedmdesáti letech, což je vskutku nepředstavitelné, ale to zdaleka není jediný důvod protestu. Tato stávka je totiž namířena hned proti třem reformám, které se současná vládní koalice bez diskuzí a řádného vysvětlování snaží prosadit.
Milan Chovanec
Rentgeny pro Klatovy aneb jde to i levněji
Plzeňský kraj vypsal v září loňského roku veřejnou soutěž na dodání přístrojového vybavení RDG (radiodiagnostické oddělení) pro nemocnici v Klatovech. Své nabídky předložili tři uchazeči. Na konci března tohoto roku byl vyhlášen vítěz a je jasné, že se jedná o historicky nejlevnější nákup v porovnání s nákupy stejných či podobných přístrojů v naší zemi. Oproti očekávaným výdajům, které byly i dle zkušeností z jiných krajů odhadovány na cca 100 milionů korun, se nám podařilo tyto přístroje poptat za cenu přibližně 83 milionů korun.
Milan Chovanec
Vzpomínka na dědečka a oběti posledních dnů druhé světové války
Od čtvrtka 5. května do neděle 8. května žila Plzeň událostmi, kterými si od roku 1989 připomínáme osvobození města od nacistických okupantů americkými a belgickými vojáky v roce 1945. Vzpomínkové akty, přehlídky vojenské techniky, setkání s veterány i doprovodný program – to vše ani letos nechybělo na programu oslav osvobození. Osobně jsem se tento rok nemohl oslav zúčastnit naplno, jelikož jsem byl pracovně dost vytížený. Mám však jako většina Plzeňáků k těmto dnům svůj vztah, a proto bych se rád trochu poohlédl za událostmi, které tyto oslavy připomínají. Možná trochu více svým osobním pohledem.
Milan Chovanec
Budoucnost Šumavy by nás měla spojovat, nikoliv rozdělovat
V letošním roce to bude 20 let od chvíle, kdy byl za účelem zachování přírodních krás vyhlášen Národní park Šumava. Na území, které tento park představuje, bychom měli být právem hrdi. A myslím, že většina z nás opravdu je, vždyť Šumava je jedním ze skvostů naší země. Ovšem již delší dobu se okolo tohoto národního parku a jeho budoucnosti vedou také názorové spory, které postupem času výrazně eskalovaly. Dnes proti sobě stojí dvě opravdu velmi názorově odlišné skupiny, které se v prvé řadě přou o možné kácení stromů v tzv. bezzásahových zónách z důvodu napadení kůrovcem. Na celém vyhroceném sporu mě nejvíce mrzí to, že znesváření obou táborů dosáhlo takového stupně, že vzájemná diskuse přináší více emocí a vzájemného napadání než racionálních argumentů.
Milan Chovanec
ČSSD po sjezdu - odsouzeni, nebo předurčeni ke spolupráci?
To čekání bylo možná až příliš dlouhé, možná nepřišlo v tu nejlepší dobu, ale od soboty 19. března 2011 má ČSSD nové vedení. Již den před tím delegáti rozhodli, že předsedou strany se stane Bohuslav Sobotka, jeho protikandidát Michal Hašek byl následně zvolen prvním místopředsedou. Ze sobotního hlasování pak vzešla jména zbývajících místopředsedů.
předchozí | 1 2 3 4 | další |