Nikoli malou vadou na kráse je rychlost, se kterou registr pracuje. Měl totiž práci usnadnit a urychlit. Realita je taková, že pracuje, eufemisticky řečeno, mnohem pomaleji, než původní stará verze. Některé údaje zcela chybí, mnohé se musí doplňovat ručně a v neposlední řadě si regiony ztěžují na velmi dlouhou zpětnou odezvu z centra. Výsledkem je, že daleko větší počet úředníků odbaví o hodně méně klientů. Navíc se na řadu z nich vůbec nedostane, protože, použijeme-li slova Járy Cimrmana, jednotlivé pobočky zamykají hlavní vchod, případně již dopoledne přestanou vydávat pořadové lístky.
Úředníci, kteří s registrem denně pracují, si navíc ztěžují na nedostatečné proškolení. Učili se prý na jakési betaverzi, která je odlišná od té současné. Na nedostatečném proškolení by nebylo nic divného, pokud bychom nevěděli o vzájemném propojení registrů více než půl roku dopředu. Již půl roku se v souvislosti s registrem vozidel zároveň hovoří o mnoha problémech. V létě navíc nasadilo ministerstvo mobilní týmy, které měly za úkol pomáhat a školit. Proč se tak nedělo, ví zřejmě jen příslušní ministerští manažeři.
V této souvislosti stojí za to připomenout, že dodavatel systému byl vybrán bez řádného výběrového řízení. Firma navíc neměla prakticky žádné zkušenosti s tvorbou a správou obdobných programů. Software pro nový registr přitom stál 37 milionů korun a dalších více než 30 milionu má ministerstvo dopravy zaplatit za jeho provoz. Celý systém poprvé selhal po zhruba hodině provozu letos 9. července a od té doby se prakticky denně potýká s problémy. Paradoxní je, že smlouva, kterou ministerstvo uzavřelo, prakticky vylučuje jakékoli sankce za nefunkčnost a je v zásadě nevypověditelná.
Před novým ministrem dopravy stojí opravdu velký úkol. Registr a problémy s ním související zdědil a vinu za ně nenese. Přesto by měl velmi rychle najít řešení. Může tak prakticky ihned prokázat, zda je skutečným krizovým manažerem, za kterého ho označil premiér při jmenování. V opačném případě by se jen potvrdilo, že je jen zimním králem a funkce mu byla přidělena „za věrné služby“.
Ministr dopravy oznámkoval zatím registr čtyřkou. Neřekl však nic o tom, jakou klasifikační stupnici používá. Na základní a stření škole značí tahle známka dostatečnou. Vzhledem k tomu, že software na nový registr je vysoce sofistikovaná věc, by se však hodila spíše klasifikace vysokoškolská. Čtyřka u zkoušky v tomto případě znamená „nevyhověl“ a nutný je reparát. Cesta k funkčnímu Centrálnímu registru vozidel je prostě o mnoho delší, než se nám všem zdálo. Zato je čím dál dražší a méně pohodlná.